keyboard_arrow_down
Mit kell tennem, ha magánszemélyként igénybe akarom venni a fizetési moratóriumot? Mi történik a moratórium után?
A fizetési moratórium automatikusan hatályba lépett 2020. március 19-én, így azoknak az ügyfeleknek, akik a halasztás lehetőségével élni kívánnak, nincs teendőjük.
Ha Önnek hitelfedezeti biztosítása van…
Fontos, hogy a személyi kölcsönhöz vagy jelzáloghitelhez kapcsolódó hitelfedezeti biztosítási díjra a moratórium nem terjed ki, azt a moratórium alatt is változatlanul fizetni kell a biztosító szolgáltatása érdekében. A biztosítási díj alapja – halasztott hiteltörlesztés esetén is – a hitelszerződésben meghatározott futamidő alapján és az aktuális ügyleti kamattal számított havi törlesztőrészlet. Fontos, hogy a havi biztosítási díj összegének megfelelő fedezetről a moratórium alatt is gondoskodjanak számláikon a hitelfedezeti biztosítással rendelkező ügyfeleink, illetőleg káresemény esetén a Biztosítási Feltételek általános szabályai szerinti határidőben jelentsék be szolgáltatási igényüket a biztosítónál.
Ha jelzáloghiteléhez vagyonbiztosítás kapcsolódik…
Jelzáloghitele ingatlanfedezetéhez kapcsolódó vagyonbiztosításának, valamint annak engedményezési vagy zálogjogi záradékának módosítására a moratórium miatt nincs szükség. Abban az esetben sem, ha Ön a hitel/kölcsönszerződésére vonatkozóan él a fizetési haladék lehetőségével, és ezért hitelének futamideje meghosszabbodik. A biztosítási szerződés ugyanis önálló szerződéstípus, mely határozatlan időre jön létre, ezért a hosszabbítására nincs szükség. Az engedményezési vagy zálogkötelezetti bejegyzés törlésére pedig csak a bank által kiállított, a hitel visszafizetését igazoló, a bejegyzés törlésére feljogosító nyilatkozat alapján kerülhet sor.
A moratórium után
A fizetési haladék alatt meg nem fizetett tőke-, kamat- és díjtételeket, a moratóriumot követően egy meghosszabbított futamidő alatt kell megfizetni havonta egyenlő részletekben. A fizetési haladék alatt felhalmozódott kamat és díjak összegét a normál havi törlesztőrészletekhez kell majd hozzáadni úgy, hogy a törlesztőrészlet nem lehet nagyobb, mint az eredeti szerződés szerinti törlesztőrészlet összege. Ehhez a futamidőnek – a fizetési moratórium időtartamánál hosszabb időre szóló – meghosszabbítására és újraütemezésére van szükség. (Kivéve folyószámla-hitelkeret és hitelkártya.)
A moratórium időszaka utáni törlesztőrészlet csak abban az esetben haladhatja meg mégis a moratórium előtti havi törlesztőrészlet összegét, ha a hitel változó kamatozású, és a moratórium időszaka alatti kamatperiódus-fordulókor nő a kamat mértéke.
Ha Önnek folyószámlahitele van…
A folyószámla-hitelkeretek esetében a fizetési moratóriumot bankunk oly módon biztosítja ügyfeleinek, hogy a 2020. március 18-ai kinnlevőségnek megfelelő összeggel csökkentette hitelkeretüket, egyúttal ugyanezt a kinnlevő tőkeösszeget egy technikai számlán különítette el. A moratórium értelmében ezt az elkülönített hitelrészt nem törlesztik automatikusan a folyószámlára beérkező összegek. Az így elkülönített összeget 2021. január 4-én könyveljük vissza a hitelkerethez, addig ügyfeleinknek nincs sem tőke-, sem kamatfizetési kötelezettsége erre a részre vonatkozóan. Fontos ugyanakkor azt figyelembe venni, hogy az elkülönített összeg a folyószámlahitel normál ügyleti kamatával kamatozik, és a moratórium ideje alatt felhalmozott kamatot 2021. január 4-étől kezdődően 24 kamatmentes havi részletben kell megfizetni. Az elkülönítés után fennmaradó keretösszeg a továbbiakban normál folyószámla-hitelkeretként használható, amelyre a kormányrendelet értelmében nem vonatkozik a moratórium. Ez a keret tehát a szerződésben foglalt kamat és díjak megfizetése ellenében vehető igénybe, és ügyfeleinknek a folyószámlahitel-szerződésben foglaltak szerint a teljes hitelkeret összegének megfelelő havi jóváírási kötelezettségeket kell teljesíteniük.
keyboard_arrow_down
Mit kell tennem, ha magánszemélyként változatlanul törleszteni akarom hitelemet?
Ha nem kíván élni a moratórium lehetőségével és változatlanul az eredeti szerződéses feltételek szerint kívánja törleszteni hitelét vagy folyószámlahitele 2020. március 18-ai kinnlévőségét, erről nyilatkozatot kell tennie bankunk részére.
Hitelkártya esetén a március 18-án fennálló teljes tartozás megfizetésével, azaz nyilatkozat nélkül is jelezheti, hogy a moratóriummal nem kíván élni. Nyilatkozatot akkor kell benyújtania, ha a hitelkártyáján március 18-án fennálló teljes tartozását nem kívánja egyszerre megfizetni.
Ha Önnek Fundamenta Lakáskassza lakás-előtakarékossági szerződéssel kombinált hitele van, az ezzel kapcsolatos tudnivalókat a következő kérdésre adott tájékoztatásunkban olvashatja.
A moratórium előtt megfizetett utolsó törlesztőrészletről a hitelszerződésből, vagy ha annak megkötése óta a törlesztőrészletben változás történt, akkor a bankunk által legutoljára kiküldött hitelértesítőből, az internetbanki szolgáltatásban vagy telefonos ügyfélszolgálatunkon tájékozódhat.
keyboard_arrow_down
Mit kell tennem, ha magánszemélyként változatlanul törleszteni akarom a Fundamenta Lakáskassza lakás-előtakarékossági szerződéssel kombinált hitelemet?
Ha nem kíván élni a moratórium lehetőségével és változatlanul az eredeti szerződéses feltételek szerint kívánja törleszteni Fundamenta Lakáskassza lakás-előtakarékossági szerződéssel kombinált hitelét, erről nyilatkozatot kell tennie bankunk részére. Ehhez fontos tudnia, hogy a nyilatkozat kitöltésével és benyújtásával a hitel kamata és egyéb díjai mellett a Lakáskasszának fizetendő havi megtakarítások további fizetését is vállalja.
Ha lakás-előtakarékossági szerződéssel kombinált hitele esetében kizárólag a megtakarítási részt kívánja a továbbiakban fizetni, a kamatok és egyéb díjak fizetésével pedig a moratóriumban maradni, akkor Önnek bankunknál nincs tennivalója, a megtakarítása továbbfizetésére vonatkozó jelzését a Fundamenta-Lakáskassza Zrt.-nek kell jeleznie.
Ha úgy dönt, hogy az UniCredit Banknál (kamatok és egyéb díjak fizetése) nem kíván élni a törlesztési moratóriummal, a Fundamenta-Lakáskassza Zrt.-nek fizetendő lakás-előtakarékossági szerződésére vonatkozóan viszont igen, akkor döntéséhez minenképpen tudnia kell, hogy ebben az esetben a tőke visszafizetéséhez szükséges megtakarítási összeg nem képződik meg hitele eredeti lejáratáig. Emiatt, annak érdekében, hogy hitelét a szerződés szerinti lejáratakor visszafizethesse, a maradvány összeget egyéb forrásból kell törlesztenie, vagy a futamidő meghosszabbodik.
keyboard_arrow_down
Mit kell tudnom még, ha rendelkezem Hitelfedezeti Biztosítással?
A moratórium a hitelfedezeti biztosítások havi díjának megfizetésére nem vonatkozik. Azaz annak érdekében, hogy jelzáloghitele és/vagy személyi kölcsöne esetében a biztosítói kockázatviselés és szolgáltatási kötelezettség továbbra is fennmaradjon, a biztosítás havi szolgáltatási díját Önnek a moratórium alatt is meg kell fizetnie. A moratórium jogszabályi időszaka 2020. március 19-étől 2020. december 31-éig tart.
A biztosítási szolgáltatási díj alapja – halasztott hiteltörlesztés esetén is – a hitelszerződésben meghatározott futamidő alapján és az aktuális ügyleti kamattal számított havi törlesztőrészlet.
Ha Ön él a törvényben biztosított törlesztési moratóriummal, a biztosítási szolgáltatási díjak terhelése havonta, a Biztosítási Feltételekben foglaltaktól eltérően minden hónap 15-én történik.
Ha Ön nem kíván élni a törvényben biztosított törlesztési moratóriummal, hanem az eredeti szerződési feltételek szerint törleszt, akkor biztosítás szolgáltatási díját is a hitelszerződés szerinti törlesztési időpontban a törlesztőrészlettel együtt terheljük a számláján.
Biztosítotti jogviszonyának fenntartása érdekében kérjük, gondoskodjon bankszámláján a megfelelő fedezetről.
Ha Ön olyan hitelfedezeti biztosítást kötött, amely feltétele a hitelhez kapcsolódó kamatkedvezménynek, akkor fontos tudnia, hogy ha a biztosítást a moratórium ideje alatt felmondja, vagy biztosítási szolgáltatási díjfizetési kötelezettségének nem tesz eleget, ezt követően bankunk a kamatokat a normál – vagyis a nem kedvezményes – kamatértékkel számítja fel. A kamatot ugyanakkor majd a moratóriumot követően kell megfizetnie.
Fontos, hogy a bekövetkező káreseményeket a moratórium időszaka alatt is a Biztosítási Feltételekben és a Terméktájékoztatóban foglaltaknak megfelelően, határidőben jelezze a biztosítónak. Ezt megteheti a biztosító online ügyfélszolgálatán (www.generali.hu) vagy a biztosító honlapjáról letöltött biztosítási szolgáltatási igénybejelentő kitöltésével és a biztosító 7602 Pécs Pf.:888 címére, illetve a 06-1-451-3857 faxszámára történő megküldésével vagy személyesen a biztosító ügyfélszolgálati irodáiban.
Hitelfedezeti biztosításának dokumentumai elérhetőek honlapunkon (www.unicreditbank.hu) a Hitelfedezeti biztosítások oldalon a Hitelfedezeti biztosítás jelzáloghitelhez és a Hitelfedezeti biztosítás személyi kölcsönhöz aloldalak alján a Kapcsolódó dokumentumok pontban.
keyboard_arrow_down
Hogyan nyújthatom be nyilatkozatomat?
Az UniCredit Bank magánszemély ügyfelei azt a nyilatkozatukat, hogy nem kívánnak élni a fizetési moratóriummal, megtehetik:
- az eBanking internetbanki szolgáltatásunkban a „Törlesztési moratórium megszüntetése nyilatkozat” kitöltésével és beküldésével. A nyilatkozat az eBankingbe a szokásos módon belépve érhető el:
- a főoldalon kiválasztva azt a hitelt vagy folyószámlát, amellyel kapcsolatban nyilatkozni szeretne, vagy
- a Hitelezés menüben a Hiteleim oldalon vagy a Bankolás fülön.
Részletes leírást itt olvashat arról, hogyan töltse ki nyilatkozatát az eBankingben.
- telefonos ügyfélszolgálatunkon a 061/20/30/70-325-3200 számon banki munkanapokon 8.00-18.00 óra között. A felajánlott lehetőségek közül válassza a 9-es, majd az 1-es, azaz a „Törlesztési moratóriummal kapcsolatos információk” menüpontot.
- a nyilatkozatot postai úton is beküldhetik az UniCredit Bank Hungary Zrt., 1054 Budapest, Szabadság tér 5-6. címre.
Ügyfeleink egy nyilatkozatban valamennyi hitelükre is kérhetik a moratórium megszüntetését, vagy külön is megjelölhetik, mely hiteleikre kérik ezt.
Ha törlesztési kötelezettségének eddig csoportos beszedési megbízással tett eleget, akkor felhívjuk a figyelmét, hogy bankunk a szerződés szerinti törlesztőrészletek megfizetésének csoportos beszedési megbízás útján való teljesítését a fizetési moratóriumra tekintettel leállította, ezért a beszedés újraindításához Önnek tájékoztatnia kell bankunkat a további törlesztési szándékáról.
keyboard_arrow_down
Mit tegyek, ha most nem, de később mégis élni akarok a moratórium lehetőségével?
Ha nyilatkozatának megtételét követően a későbbiekben – a fizetési moratórium jogszabályi időszaka alatt – mégis élni kíván a fizetési moratórium lehetőségével, akkor ahhoz újabb ezirányú nyilatkozat megtétele nélkül is bármikor joga van, a törlesztőrészletek fizetését bármikor felfüggesztheti. Ha az átutalások, befizetések teljesítését megszünteti, illetve ha csoportos beszedési megbízások esetén a számláján nem áll rendelkezésre a törlesztőrészlet fedezete, az a fizetési moratóriumba való automatikus visszatérést jelenti, így fizetési késedelembe ekkor sem eshet, a késedelem jogkövetkezményei nem állnak be.
Tekintettel azonban arra, hogy a törlesztőrészletek fizetése közvetlenül bankszámlájáról történik (kivéve a nem automatikus beszedéssel rendezett hitelkártya-tartozásokat), ahol egyéb napi pénzforgalmát is bonyolítja, kérjük, hogy az egyértelműség és a minél gördülékenyebb lebonyolítás érdekében a törlesztés felfüggesztésére irányuló szándékát lehetőség szerint jelezze bankunknak. Ezt a jelzését megteheti az eBanking internetbanki szolgáltatásunkban a „Visszalépés a törlesztési moratóriumba nyilatkozat” kitöltésével és beküldésével. A nyilatkozat az eBankingbe a szokásos módon belépve érhető el:
- a főoldalon kiválasztva azt a hitelt vagy folyószámlát, amellyel kapcsolatban nyilatkozni szeretne, vagy
- a Hitelezés menüben a Hiteleim oldalon vagy a Bankolás fülön.
Nyilatkozatát megteheti telefonos ügyfélszolgálatunkon is a 061/20/30/70-325-3200 számon banki munkanapokon 8.00-18.00 óra között.
A jelzését követően esedékes törlesztőrészletekre újra kiterjed majd a kormányrendelet szerinti moratórium.
keyboard_arrow_down
Adattovábbítás késedelmes hitelügyletekről a Központi Hitelinformációs Rendszerbe (KHR), változások a fizetési moratórium időszaka alatt
Ha ügyfelünk szerződéses kötelezettségének olyan módon nem tesz eleget, hogy a lejárt és meg nem fizetett tartozásának összege meghaladja a késedelembe esés időpontjában érvényes legkisebb összegű havi minimálbért (2020-ban ez 161 000 forint) és az folyamatosan, 90 napon túl fennáll, akkor a központi hitelinformációs rendszerről szóló 2011. évi CXXII. törvényben (KHR-törvény) foglalt kötelezettségének eleget téve bankunk az alábbi adatokat továbbítja a KHR-be:
- az ügyfél azonosító adatai és a szerződésre vonatkozó adatok;
- a mulasztás adatai és annak sorsa (a 90 napon túli késedelembe esés időpontja, ebben az időpontban fennálló lejárt és meg nem fizetett tartozás összege, a lejárt és meg nem fizetett tartozás megszűnésének módja és időpontja, a követelés átruházása, perre utaló megjegyzés).
Bankunk az adatátadás előtt 30 nappal írásban értesíti ügyfelét arról, hogy ha nem rendezi mulasztását, a fenti adatai bekerülnek a KHR-be (a továbbiakban: 30 napos értesítés az adatátadásról). Tartozásának rendezésére ügyfelünknek a figyelmeztetést követően is van lehetősége; ha a KHR-nek történő adatátadásnak az értesítésben megjelölt várható időpontját megelőzően rendezi tartozását, akkor elkerülheti az adatátadást a KHR-nek.
Az adatátadás következménye, hogy – ha a tartozás nem szűnt meg – a mulasztás adatai az átadástól számított 10 évig maradnak a KHR-ben, és ez idő alatt az ügyfél hozzájárulása nélkül is felhasználhatók a hitelképesség vizsgálatához. A tartozás teljesítése (visszafizetése) esetén az adatok a teljesítéstől számított 1 évig maradnak a KHR-ben.
A fizetési moratórium időszaka alatt a moratórium alatt álló szerződések esetén a fenti szabályok az alábbiak szerint módosulnak:
- a törlesztési moratórium időszaka alatt a késedelem napszáma nem változik, így ha bankunk a moratórium kezdő időpontját (március 19.) megelőzően küldte ki a 30 napos előzetes értesítést az adatátadásról, az érvényét veszti, ha a 30 nap a moratórium hatályba lépését követően (a moratórium időszaka alatt) járt volna le; illetve a moratórium időszaka alatt bankunk nem küld ki ilyen jellegű értesítést.
- a fizetési moratórium lejáratát követően a késett napok számának nyilvántartása a fizetési moratórium időszakát megelőző módon folytatódik attól a késedelmes napszámtól, amely a fizetési moratórium kihirdetésének napján fennállt (azaz a fizetési moratórium időtartama a 90 napos időtartamba nem számít bele);
- ha ügyfelünk tartozása a moratórium lejártát követően eléri a késedelembe esés időpontjában érvényes legkisebb összegű havi minimálbér összegét és a fenti feltételekkel számolt késedelmes napok száma eléri a 90 napot, adatait bankunk továbbítja a KHR-be (a KHR-törvény előírásai alapján).
- bankunk az adatátadás előtt 30 nappal írásban értesíti ügyfelét.
A törlesztési moratórium időszaka alatt bankunk a kormányrendeletnek megfelelően biztosítja a fizetési haladékot/moratóriumot, így az ez idő alatt esedékes, de meg nem fizetett törlesztőrészletek miatt nem keletkezik lejárt tartozás.
Ha a moratórium kezdő időpontjában ügyfelünknek volt lejárt tartozása, akkor a moratórium időszaka alatt a lejárt tartozás után késedelmikamat-fizetési kötelezettség nem terheli, és a késedelem egyéb jogkövetkezményei sem állnak be, azonban a lejárt tőketartozásra fennállásának ideje alatt a szerződés szerinti ügyleti kamatot kell fizetnie. A moratórium alatt bankunk kiszámolja és nyilvántartja ezt a kamatot, a megfizetése a moratórium jogszabályi határideje után válik esedékessé.
Ügyfeleinknek a törlesztési moratórium időszaka alatt is bármikor lehetőségük van arra, hogy rendezzék a lejárt tartozásaikat.
A késedelmes hiteltartozásokkal kapcsolatos további hasznos információk honlapunkon „Törlesztési nehézségek esetén” címmel a következő linkre kattintva érhetők el: https://www.unicreditbank.hu/hu/rolunk/hasznos_informaciok/torlesztesi_nehezsegek.html
keyboard_arrow_down
Tájékoztatás kisvállalatoknak
A fizetési moratórium automatikusan hatályba lépett 2020. március 19-én, így azoknak a kisvállalati ügyfeleinknek, akik a halasztás lehetőségével élni kívánnak, nincs teendőjük.
Ha nem akarja cége hitelével kapcsolatban igénybe venni a törlesztési moratóriumot, hanem tovább akarja törleszteni hitelét, akkor kérjük, vegye fel kisvállalati tanácsadójával a kapcsolatot.
Az UniCredit Bank a moratóriumról lemondó nyilatkozatokat érkezési sorrendben folyamatosan dolgozza fel a kormányrendeletben meghatározott szabályok alapján. Az összes tétel feldolgozása várhatóan több napot is igénybe vesz majd. Türelmét és megértését köszönjük.
keyboard_arrow_down
Tájékoztatás vállalatoknak
Az UniCredit Bank a moratóriumról lemondó nyilatkozatokat érkezési sorrendben folyamatosan dolgozza fel a kormányrendeletben meghatározott szabályok alapján. Az összes tétel feldolgozása várhatóan több napot is igénybe vesz majd. Türelmét és megértését köszönjük.