PSD2

Második pénzforgalmi szolgáltatási irányelv – az elektronikus fizetés forradalma

 

2019. szeptember 14-ével életbe lépett az új, európai uniós pénzforgalmi irányelv (2015/2366/EU), a PSD2 erős ügyfél hitelesítésre és biztonságos kommunikációra vonatkozó rendelkezései

Az új uniós irányelv kiszélesíti az online pénzforgalmi és banki szolgáltatások távlatait, és több millió fogyasztó életét könnyíti meg. Sokoldalúbb, kényelmesebb és biztonságosabb digitális fizetésre lehet számítani.

A második pénzforgalmi szolgáltatási irányelv egyik fő célja, hogy átláthatóbbá tegye a helyzetet az ágazatban működő szolgáltatók és szolgáltatásaik igénybe vevői számára, ennek érdekében pedig szabványosítsa az egyes pénzforgalmi szolgáltatásokhoz kapcsolódó jogokat és kötelezettségeket. Másik célja, hogy fokozza a versenyt a tagállami pénzforgalmi piacok régi és új szereplői között, egyúttal pedig egyenlő versenyfeltételeket biztosítson. Az új szabályozás utat nyit az ún. Open Banking (nyílt bankolás) előtt, mivel lehetővé teszi külső pénzforgalmi szolgáltatók számára, hogy új szolgáltatásaikkal becsatlakozzanak a pénzforgalmi ökoszisztémába.

A biztonságot és a hitelesítést illetően a második pénzforgalmi szolgáltatási irányelv bevezeti az „erős ügyfél-hitelesítés” fogalmát, amelynek értelmében az ügyfelet két felismerési elemmel (például számokból álló PIN-kóddal és biometrikus azonosító elemmel) kell azonosítani és hitelesíteni. A pénzforgalmi szolgáltató tehát köteles ezt a megoldást alkalmazni amikor a fizető fél az interneten keresztül fér hozzá fizetési számlájához vagy elektronikus fizetési műveletet indít.

A közeljövőben személyre szabott tájékoztatást adunk a konkrét változásokról, attól függően, hogy bankunknál mely felületünkön, melyik pénzügyi szolgáltatásunkat és jelenleg milyen hitelesítési megoldás használatával veszi igénybe. 

Kérdések felmerülése esetén kérjük, keresse ügyfélszolgálatunkat, vagy érdeklődjön személyesen bármely bankfiókunkban.

Kapcsolódó dokumentumok:

Betétikártya- és hitelkártya-szolgáltatáshoz kapcsolódó változások

 

Az UniCredit Bank az európai uniós pénzforgalmi irányelv szerinti (PSD2) „erős ügyfélhitelesítés” követelményének való megfelelés érdekében 2020. december 9-étől egyoldalúan módosítja a betéti- és hitelkártyával kezdeményezett internetes vásárlásoknál szükséges hitelesítési folyamatot. Az említett pénzforgalmi irányelv meghatározza, hogy az online kártyás fizetéseknél két hitelesítési elem (egy változó és egy állandó kód) használata szükséges.

A változó és állandó kód bevezetésével az interneten keresztül történő vásárlások esetében a szabályozó szándéka szerint tovább csökkenthető a jogosulatlan kártyahasználat.

 

 

Hogyan változik az interneten keresztül kezdeményezett vásárlások hitelesítése

 

Internetes vásárláshoz használom betéti- vagy hitelkártyámat.

Ha Ön vállalati betéti- vagy hitelkártyáját erős-ügyfélhitelesítést alkalmazó webáruházakban használja, úgy vásárlásait a fenti dátumot követően egy állandó és egy változó kóddal tudja jóváhagyni. Változó kódot a bankunknál tárolt mobiltelefonszámára SMS-ben küldünk Önnek (Internetes Biztonsági kód). Állandó kódként pedig a telefonos banki szolgáltatáshoz [UniCredit Telefonbank] kapcsolódó PIN kódját kell megadnia.

Sikeres tranzakció lebonyolításához Önnek mindkét kódot helyesen kell megadnia, így amennyiben nem tudja a Telefon Bank PIN kódját, nem tud tranzakciót kezdeményezni azon webáruházakban, ahol a kereskedő alkalmazza az erős ügyfélhitelesítést oldalán.

További információk az Internetes Biztonsági szolgáltatásról valamint részletes leírás a  hitelesítési folyamatról a www.unicreditbank.hu/kod oldalon találhatóak meg.

Ha kártyás tranzakció hitelesítésekor zárolta hozzáférését téves azonosítóval, akkor Ön az Internetes Biztonsági szolgáltatáshoz való hozzáférését is blokkolta, így újabb internetes vásárlást Ön nem tud kezdeményezni a blokkolás feloldásáig, amelyet a +36 (1/20/30/70) 325 3200-ás telefonszámon tud bármikor kezdeményezni.

Spinning wheel animation

Loading

UniCredit Logo