EMIR – Gyakran ismételt kérdések (GYIK)

Mi az EMIR (European Market Infrastructure Regulation)?


Az EMIR az Európai unió rendelete (és mint ilyen, az Európai Unió tagállamaiban közvetlenül alkalmazandó jogszabály), amely a származtatott ügyletek piacának szabályozására irányul az átláthatóság növelése és a rendszerkockázat csökkentése révén.

Az EMIR fő előírásai a következők:

  • Kötelező elszámolás: Bizonyos szabványos tőzsdén kívüli származtatott ügyletek kötelező elszámolása elszámolóházakon keresztül
  • Jelentéstétel: Az összes nyitott származtatott (akár tőzsdén kívüli, akár tőzsdén jegyzett) ügyletre vonatkozóan
  • Kockázatcsökkentő intézkedések a nem tőzsdei üzletek esetében: Időben történő visszaigazolás, napi értékelés, portfólióállomány-egyeztetés, viták rendezése és portfóliótömörítés

Kire vonatkozik az EMIR?


Az EMIR közvetlenül vonatkozik az Európai Unióban székhellyel rendelkező és tőzsdén kívüli származtatott ügyleteket kötő összes szerződő félre.

  • A pénzügyi szerződő feleknek az összes követelménynek meg kell felelniük.
  • A nem pénzügyi szerződő felek olyan vállalkozások, amelyek nem pénzügyi szerződő felek és egyébként kifejezetten nem mentesek az EMIR hatálya alól. Ha nem fedezeti ügyletekben fennálló tőzsdén kívüli származtatott pozícióik meghaladnak egy meghatározott értékhatárt*, a nem pénzügyi szerződő feleket „nem pénzügyi szerződő fél+” kategóriába kell átsorolni, és kötelesek minden olyan követelményt teljesíteni, amelyeket a pénzügyi szerződő feleknek is teljesíteniük kell. Amennyiben tőzsdén kívüli származtatott pozícióik nem haladnak meg egy meghatározott értékhatárt* sem, mentesülnek az elszámolás alól (és nagy valószínűséggel az alól, hogy a biztosítékról szóló jogszabályok hatálybalépésével biztosítékot kelljen elfogadniuk vagy adniuk). Az összes nem pénzügyi szerződő fél köteles teljesíteni az egyéb kockázatcsökkentő intézkedést, és köteles azokra vonatkozóan adatot szolgáltatni (noha a nem pénzügyi szerződő fél+ kategóriába tartozó nem pénzügyi szerződő feleknek egy kicsit hosszabb idő áll rendelkezésre az időben történő visszaigazolásra vonatkozó követelmények teljesítésére az adott eszközosztály tekintetében.
  • Bizonyos szervezetek, például a központi bankok és természetes személyek mentesülnek (azonban a „vállalkozásként” működő, azaz nyereségtermelés céljából kereskedelmi tevékenységet folytató természetes személyek nem mentesülnek) az EMIR alól.
  • Harmadik országban székhellyel rendelkező szervezeteket bizonyos mértékben érint az EMIR. Vagy közvetlenül azon tény folytán, hogy a pénzügyi szerződő fél, nem pénzügyi szerződő fél vagy nem pénzügyi szerződő fél+ státusszal egyenértékű státusszal rendelkeznek; vagy közvetve, amennyiben az Európai Unióban székhellyel rendelkező és közvetlenül ennek hatálya alá tartozó szervezetekkel kötnek ügyletet.

* Elszámolási értékhatárok (bruttó nominális értéken):

  • 1 milliárd EUR     Származtatott hitelügyletek
  • 1 milliárd EUR     Származtatott részvényügyletek
  • 3 milliárd EUR     Származtatott kamatlábügyletek
  • 3 milliárd EUR     Származtatott devizaügyletek
  • 3 milliárd EUR     Származtatott áru- és egyéb ügyletek

Mely ügyletek tartoznak az EMIR hatálya alá?


A „származtatott ügylet” nem került teljes körűen meghatározásra az EMIR-ben, azonban hivatkozik a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelvben („MiFID”) felsorolt pénzügyi eszközök egyik alcsoportjára. Ideértendők az opciók, tőzsdei határidős ügyletek, csereügyletek, határidős kötések vagy értékpapírokhoz, devizákhoz, kamatlábakhoz, pénzügyi indexekhez, árukhoz, pénzügyi különbözeti ügylethez és nemteljesítési csereügyletekhez kapcsolódó egyéb származtatott ügyletek. A származtatott devizaügyletek kezelése az EMIR keretében nem teljesen egyértelmű. Nincs egy biankó mentesség a származtatott devizaügyletekre, mint eszközosztályra, azonban az eléggé egyértelmű, hogy a spot devizaügyletek nem tartoznak a meghatározás hatályába.

Miért kell a keretszerződéseket módosítani?


A kockázatcsökkentő intézkedések némelyike az ügyletkötés előtt a felek írásos megállapodását írja elő. Emellett azoknak a szerződő feleknek, akik a jelentéstételi kötelezettségük teljesítésével minket szeretnének megbízni, erre megbízást kell adniuk, és jogszabály vagy szerződés alapján fennálló valamennyi titoktartáshoz fűződő jogukról az összes jelentéstétellel kapcsolatban le kell mondaniuk. Ezért annak érdekében, hogy ügyfeleinkkel/partnereinkkel  tőzsdén kívüli származtatott ügyleteket köthessünk , az EMIR-nek megfelelő keretszerződéssel kell rendelkeznünk annak biztosítására, hogy mi és partnerünk is megfelel az EMIR szabályainak. Ennek egyik módja, hogy mindkét fél aláírja a az ISDA 2013 EMIR portfólióállomány-egyeztetésre és viták rendezésére vonatkozó, illetve közzétételi protokollját (továbbiakban: az „EMIR protokoll”); vagy mindkét fél aláírja a  Treasury Keretszerződés V. sz. mellékletét Az EMIR szabályainak való megfelelést biztosító rendelekzések vonatkozásában; vagy kétoldalú ISDA EMIR módosítást kötnek.

Mit tartalmaz a Treasury Keretszerződés V. sz. mellékletete az EMIR szabályainak való megfelelést biztosító rendelekzések vonatkozásában?


Az  V. sz (EMIR) melléklet a következőket tartalmazza:

  • A felek besorolására vonatkozó információ (azaz pénzügyi szerződő fél, nem pénzügyi szerződő fél, nem pénzügyi szerződő fél+ vagy az EMIR hatálya alá tartozó harmadik országban székhellyel rendelkező fél).
  • A tőzsdén kívüli származtatott ügyleteik értékeléséhez kapcsolódó viták felismerésének, rögzítésének, nyomon követésének és megoldásának elfogadott folyamata.
  • A nem elszámolt tőzsdén kívüli portfólióállományaik fő feltételeinek (ideértve legalább az értékelést) egyeztetésére elfogadott folyamatok, valamint a harmadik fél által elvégzendő egyeztetés mértéke.
  • A bank megbízása a kereskedésre vonatkozó jelentéstételi kötelezettség teljesítésével (ha alkalmazandó és a szerződő fél kéri).

Kinek kell aláírnia az V. sz. (EMIR) mellékletet?

  • Minden szerződő félnek, akinek 2012. augusztus 16-án vagy az után tőzsdén kívüli származtatott ügylete állt fenn, függetlenül attól, hogy azt lezárták-e vagy sem;
  • Azoknak a keretszerződéssel rendelkező nem pénzügyi szerződő feleknek / pénzügyi szerződő feleknek, akik 2013. szeptember 15-e után is  kötnek tőzsdén kívüli származtatott ügyleteket az UniCredit Bank Hungary Zrt.-vel, és
  • Kitettséggel és nyereségorientált háttérrel (lásd fentebb) rendelkező természetes személyeknek (egyéb esetekben az EMIR nem vonatkozik természetes személyekre).

Mit jelent a jelentéstételi kötelezettség és megbízhatom-e az UniCredit Bank Hungary Zrt.-t az jelentéstételi kötelezettségem teljesítésével?


Az EMIR a származtatott ügyletek (akár tőzsdén kívüli, akár tőzsdén jegyzett) minden szerződő fele számára előírja az ügyletek bejelentését egy kereskedési adattár felé. A minimálisan bejelentendő adatokat az ESMA Európai Bizottság által jóváhagyott technikai standardjai tartalmazzák. Az új szerződéseket, meglevő szerződések módosítását és a szerződések megszűnését a T+1 napon a nap végéig kell bejelenteni. Ennek a bejelentési kötelezettségnek a teljesítésével a felek ügyleti partnerüket vagy harmadik felet bízhatnak meg, azonban a saját jelentéstételi kötelezettségük teljesítésének biztosításáért a végső felelősség továbbra is az övék marad. Ügyfeleinknek térítésmentesen kínálunk egy olyan szolgáltatást, amelynél a bankunkkal bonyolított ügyletek tekintetében ügyfeleink megbízásából mi jelentjük be ügyfeleink összes kereskedési információit.

Mi a LEI szám?


Az „LEI” jelentése Legal Entity Identifier (Jogi személy azonosító), amely egy pénzügyi ügyletekben résztvevő, jogilag különálló személy egyedi azonosítására szolgáló referenciakód. Az azonosítót a Pénzügyi Stabilitási Testület (FSB) a G20-as irányításával és a Nemzetközi Fizetések Bankja (BIS) támogatásával alkotta meg Bázelben, és a célja az volt, hogy a pénzügyekben résztvevők számára lehetőséget biztosítsanak a vállalati szervezetek kapcsolatainak megértéséhez. A LEI rendszer teljes körű felállásáig előzetes helyi működési egységek (előzetes LOU-k) feladata lesz az „előzetes LEI számok” kiosztása.

Az ilyen előzetes LEI számokra példa a „GEI” kód (általános szervezet azonosító; elérhető a www.geiportal.org webhelyen) vagy „CICI” kód (CFTC ideiglenes panaszos azonosító; elérhető a https://www.ciciutility.org/ webhelyen).

A módosítás tartalmazza biztosíték vagy letét elfogadását?


A módosítás nem tartalmazza biztosíték vagy letét elfogadását, mivel jelenleg az EÉPH-tól még nem érkezett olyan szabályozástechnikai standard, amely kiterjed arra, hogy ki fogadjon el és gyűjtsön biztosítékokat, mi testesít meg elfogadható biztosítékot, mekkora értékű biztosítékot kell elfogadni egy tőzsdén kívüli származtatott ügylet értékével szemben, illetve kiterjed a biztosíték értékelésének módjára. Amikor ezek a rendelkezések életbe lépnek, várhatóan csak a pénzügyi szerződő felekre és a nem pénzügyi szerződő fél+ besorolású felekre fognak vonatkozni. Ha a biztosítéki kötelezettségek vonatkozni fognak Önre is, és ennek eredményeképp módosítani szükséges bármely korábban megkötött biztosítéki dokumentációt annak érdekében, hogy azok megfeleljenek az új előírásoknak, ismét írásban tájékoztatjuk Önt.

Hol találok további információkat a módosításra vonatkozóan?


Kapcsolattartójával bármikor megbeszélheti az EMIR-rel kacsolatos kérdéseit. Ha az Ön vállakozása az EMIR protokoll vagy egy kétoldalú ISDA EMIR melléklet aláírásával kíván a jogszabályoknak megfelelni, további információkat az ISDA weboldalán (www.isda.org) olvashat.

Mi történik, ha nem írom alá a Treasury Keretszerződés V. sz. (EMIR) melléketét?


A portfolióállomány-egyeztetésre és vitarendezésre irányuló folyamatok felei közötti írásos megállapodást előíró szabályozástechnikai standardok 2013. szeptember 15-én léptek hatályba.  Ezek a technikai standardok megkövetelik, hogy a felek az ügyletkötés előtt megállapodást kössenek. Ezért ha az írásos megállapodás megkötése előtt kötjük meg az ügyletet, Ön és mi is megszegjük a szabályozói előírásokat, és ezzel a felügyeleti hatóság (Financial Markets Authority, FMA) jelentős összegű bírságát helyezzük kilátásba. Ez a bírság akár 150 000 euró összegű is lehet.

Érdekel

 

Jogi nyilatkozat: Az értesítésben található összes leírás gondosan válogatott és megbízhatónak tekintett forrásokon alapul. Azonban nem vállalunk garanciát a leírások pontosságára és teljességére vonatkozóan. A jelen dokumentumban kifejezett vélemények a jelenlegi álláspontunkat fejezik ki, és az előzetes értesítés nélkül megváltoztatható. A megadott információk és linkek csak nagyon általános tájékoztatásul szolgálnak, és csak egy első, gyors áttekintést adnak a dokumentumban foglalt témakörökre vonatkozóan. Azok semmi esetre sem helyettesítik az egyedi körülményekkel kapcsolatos alapos és mély elemzését szakvélemény kérése mellett. Ezt az értesítést kizárólag az UniCredit Bank Hungary Zrt. olyan ügyfeleinek szántuk, akik az EMIR szerinti pénzügyi szerződő félnek, nem pénzügyi szerződő fél+ besorolású ügyfélnek vagy nem pénzügyi szerződő félnek minősülnek. Az itt megadott információk és leírások nem testesítenek meg felhívást sem ajánlatot tőzsdén kívüli származtatott ügyletek kötésére, és nem tartalmaznak jogi vagy adóügyi tanácsot. Az UniCredit Bank Hungary Zrt. ügyfelei ismerkedjenek meg részletesen az EMIR szerinti további vonatkozó követelményekkel, és/vagy az ilyen ügyekkel kapcsolatban kérjenek szakvéleményt és/vagy jogi tanácsot.

Tájékoztatjuk Önt, hogy a magyar hatóságok nem jogosultak az EMIR értelmezésére. Az Európai Bizottság és az Európai Értékpapír-piaci Felügyeleti Hatóság (EÉPH) útmutatót és gyakran ismételt kérdéseket ad ki annak érdekében, hogy gyakorlati segítséget nyújtson az EMIR-nek való megfelelőség eléréséhez.