Bécs, 2009. március 4.
A Roland Berger és az UniCredit közös felmérése a szélessávú piacról Közép− és Kelet−Európában
A vezetékes kommunikáció csökkenő népszerűsége és a fogyasztókat terhelő viszonylag magas költségek hátráltatják a szélessáv térhódítását Közép- és Kelet-Európában. A régió háztartásainak alig több mint egynegyede rendelkezik szélessávú eléréssel, és csak hét százalékuknak van mobilinternetes kapcsolata. A vezetékes szolgáltatások alacsony piaci penetrációja arra enged következtetni, hogy a mobil szélessávú szolgáltatások piacán az elkövetkező években viszonylag gyors ütemű növekedés várható. Ugyanakkor az ügyfelek számának gyors bővülése és az egyre nagyobb sávszélesség iránti folyamatos igény technikai kihívásokat támaszt a mobilszolgáltatókkal szemben. A Roland Berger Strategy Consultants és az UniCredit CAIB által készített „CEE Weather Report – Telecom" második kiadásából kiderül, hogyan lehetne megfelelni ezeknek a kihívásoknak.
Nyugat-Európában az összes háztartás mintegy 60 százaléka rendelkezik szélessávú, 50 százaléka pedig mobil szélessávú eléréssel. Ezzel szemben a közép- és kelet-európai háztartások mindössze 27,2 százalékában található vezetékes szélessávú vonal, és csupán 7 százalékuk használ mobil szélessávú szolgáltatást. „A régióban a hagyományos telefonos hálózatok növekedési potenciálját korlátozzák az infrastruktúra hiányosságai. Gyors növekedésre ezért inkább a mobil szélessáv területén és a városi lakosság körében lehet számítani" - magyarázza Dr. Florian Potyka, a bécsi UniCredit CAIB M&A osztályának telekommunikációs szakértője.
A vezetékes szolgáltatások piaci elterjedtsége szempontjából a vezető közép- és kelet-európai országok a Cseh Köztársaság (42,6%), Magyarország (39,1%) és Törökország (37,4%). A sor végén Ukrajna áll 7,1%-kal. A mobilszolgáltatások piacán Románia játszik vezető szerepet (13,8%), megelőzve Lengyelországot (10,6%) és Magyarországot (7,4%). Ukrajnában viszont gyakorlatilag nem is létezik mobil szélessávú elérés (0,04%).
Közép- és Kelet-Európában drágább a szélessáv
A szélessáv elterjedését nemcsak a vezetékes szolgáltatások alacsony piaci penetrációja akadályozta, hanem az is, hogy Kelet-Európában jóval magasabbak a szélessáv költségei. Míg Nyugat-Európában egy átalánydíjas DSL csomag 6-8 Mbps sávszélességgel átlagosan 23,3 euróba kerül, addig egy közép- és kelet-európai előfizető ugyanezért a szolgáltatásért 28,8 eurót fizet. Hosszú távú szerződés esetén egy GB-nyi mobil letöltés ára 3,6 Mbps sávszélesség esetén Közép- és Kelet-Európában 3,7 euró, míg Ausztriában mindössze 2,9 euró. „Ha az árakat a fogyasztók vásárlóerejéhez viszonyítjuk, a szélessávú szolgáltatások Közép- és Kelet-Európában körülbelül négyszer annyiba kerülnek, mint Nyugat-Európában" - állítja Dr. Julian Pötzl, a Roland Berger bécsi irodájának telekommunikációs szakértője. Ennek ellenére a tanácsadó cég úgy véli, hogy a szélessáv piaci penetrációja 2012 körül Nyugat- és Kelet-Európában egyaránt eléri a 100 százalékot. „A két régió között azonban van egy nagy különbség. Nyugat-Európában a mobil szélessávot a hagyományos vonal kiegészítésére használják, míg Közép- és Kelet-Európában a mobil szolgáltatások részben helyettesítik a vonalas kapcsolatot" - teszi hozzá Pötzl.
Nagyobb sávszélesség – kihívás a szolgáltatóknak
A nagyobb sávszélesség iránti folyamatosan növekvő igény minden régióban új kihívások elé állítja a távközlési szolgáltatókat. „Ezt a trendet leginkább a multimédiás alkalmazások, videók és online játékok elterjedése idézte elő. Ezért a mobilkommunikációs szolgáltatók óriási technikai kihívással néznek szembe" - állítja Potyka. A szakértők a sávszélesség növelésére három lehetőséget látnak az elkövetkező két-három évben: ezek a cellaméret csökkentése femtocelles lefedettség útján, a UMTS technológia lecserélése LTE-re (Long Term Evolution, 3.9 G) és a WiMAX-re történő átállás. „Az alacsonyabb költségek és a kevesebb technikai nehézség révén jobb megoldásnak tűnik a fejlesztés, mint egy új technológia bevezetése" - magyarázza Potyka. Azonban a WiMAX 802.16e is forradalmian új megoldást kínál, és várhatóan már 2009 közepére elérhető lesz. Az orosz szolgáltató, a Comstar 2009 második negyedévéig szeretné elindítani a WiMAX 802.16e hálózat próbaüzemét. Az LTE nagyszabású bevezetése viszont 2011 előtt nem várható Közép- és Kelet-Európában. A fejlesztés azonban úgy tűnik, jó lehetőséget kínál a UMTS lecserélésére. Néhány szolgáltató, például a Turkcell, már elhalasztotta a WiMAX hálózat kiépítésére vonatkozó terveit, és inkább az LTE bevezetésén dolgozik.
Közép- és Kelet-Európa: a jövő régiója
Közép- és Kelet-Európa természetesen továbbra is a növekedés fontos bázisa marad az európai távközlési szolgáltatók számára az elkövetkezendő években. „A fejlődés továbbra is főként a városi területekre koncentrálódik. Sőt mi több, a nyugati országoktól eltérően Közép- és Kelet-Európában a vezetékes előfizetések számában is növekedésre számítunk" - teszi hozzá Pötzl. Oroszországban például a szélessáv piaci penetrációja az előrejelzések szerint a jelenlegi 14,6-ről 34,3 százalékra, Törökországban 37,4 százalékról 53,8-ra, Bulgáriában pedig 16,6-ról 31,5 százalékra emelkedik majd. Összességében azonban a vezetékes szolgáltatások piaca Nyugat- és Kelet-Európában is körülbelül 10 százalékkal fog bővülni.
A Roland Berger
Az 1967-ben alapított Roland Berger Strategy Consultants a világ egyik vezető stratégiai tanácsadó cége. 25 országban 36 irodájával van jelen, így a globális piac egyik meghatározó szereplője. Körülbelül 2000 munkatársa segítségével 2007-ben 600 milliós eurós díjbevételt sikerült elérnie. A társaság mintegy 180 partner tulajdonában álló független társulásként működik.
UniCredit Markets & Investment Banking
A Markets & Investment Banking divízió az UniCredit Csoport pénzpiaci és befektetési banki tevékenységeinek kompetencia-központja. Ez a divízió az UniCredit Csoport szerves részeként közös előnyt kovácsol a meglévő csoportszintű platformokból és az ügyfélfranchise-okból, amelyek biztosítják a csoport tőkepiacokhoz való hozzáférését. A Bayerische Hypo- und Vereinsbank AG, az UniCredit Bank Austria AG (korábbi Bank Austria Creditanstalt AG) és a korábbi Capitalia S.A. befektetési banki üzletágainak egyesítésével egy rendkívül rugalmas nemzetközi befektetési platform jött létre, amely egyben az egyik legrégebbi befektetési banki hálózat Európa fejlődő régiójában.
A régió szakértőjeként a divízió teljes körű befektetési banki szolgáltatásokat kínál az UniCredit Csoport 22 célországában, amelyeket a kulcsfontosságú kompetencia-termékek nemzetközi platformja támogat. Ide tartozik az akvizíció és a magas tőkeáttételű finanszírozás, a projektfinanszírozás, a strukturált árufinanszírozás, a tőkepiacok, az M&A, a tőkebefektetések, a strukturált származékos termékek, a díjtételek, a devizák, a részvények és a kutatás. Centralizált „termékgyárként" a divízió közvetlenül irányítja a globális Markets & Investment Banking üzletágat. Ezenkívül az egész csoport szintjén közvetlen felelősséget vállal ügyfélként a pénzügyi támogatókkal és a pénzintézetekkel szemben.
Az UniCredit CAIB, mint az UniCredit Csoport Európa fejlődő régiójára koncentráló befektetési bankja 1990 óta több mint 500 tőkepiaci és vállalatfelvásárlási tranzakcióban vett részt a régióban. Magyarországon az UniCredit CAIB Magyarország Zrt. (korábbi nevén CAIB Tőkepiaci Tanácsadó Zrt, illetve CAIB Értékpapír Rt.) képviseli.
További információk:
UniCredit Markets & Investment Banking
Markus Huber
Sajtószóvivő
Sederanger 4
D-80538 München
Németország
Tel.: + 49 89 378 29319
E-mail: markus.huber@unicreditgroup.de
Roland Berger Strategy Consultants
Matthias Sturm
Senior Marketing & PR tanácsadó
Freyung 3/2/10
A-1010 Bécs
Ausztria
Tel.: +43-1-536 02-110
E-mail: matthias_sturm@at.rolandberger.com